пʼятниця, 15 листопада 2024 р.

Використання дидактичних ігор-вправ з дітьми з ООП

Використання дидактичних ігор-вправ з дитиною з ООП на уроках у початковій школі НУШ

Дидактичні ігри-вправи є потужним інструментом у роботі з дітьми з особливими освітніми потребами (ООП) у початковій школі. Вони допомагають адаптувати навчальний процес до можливостей дитини, роблять його цікавим і доступним, сприяють розвитку пізнавальної, соціальної та емоційної сфер.

1. Значення дидактичних ігор у роботі з дітьми з ООП

  • Мотивація до навчання: гра підвищує зацікавленість дитини у виконанні завдань.
  • Доступність матеріалу: ігри дозволяють пояснити складний матеріал у простій і зрозумілій формі.
  • Розвиток когнітивних навичок: пам'яті, уваги, мислення, мовлення.
  • Соціалізація: гра сприяє взаємодії дитини з іншими учнями, розвитку комунікативних навичок.
  • Емоційна підтримка: ігровий формат знижує стрес і тривожність, підвищує впевненість у собі.

2. Види дидактичних ігор-вправ

  • Ігри на розвиток мовлення та комунікації:

    • «Знайди пару»: учні шукають картинки або слова, які відповідають одне одному.
    • «Склади речення»: складання речень із заданих слів, зображень або піктограм.
    • «Емоційні історії»: учні озвучують персонажів, виражаючи різні емоції.
  • Ігри для розвитку математичних навичок:

    • «Магічні кубики»: розв’язування прикладів із використанням кубиків із числами.
    • «Рахуємо разом»: групові ігри на додавання та віднімання за допомогою карток чи іграшок.
    • «Відгадай число»: загадки, які стимулюють розвиток логіки.
  • Рухливі ігри для сенсомоторного розвитку:

    • «Кольоровий лабіринт»: діти прокладають шлях за допомогою фішок, орієнтуючись на кольори чи інструкції.
    • «Повтори рух»: розвиток координації через ігри, де дитина повторює рухи за вчителем чи однолітками.
  • Ігри для розвитку уваги та пам’яті:

    • «Що змінилося?»: діти запам’ятовують предмети, а потім вгадують, що зникло або змінилося.
    • «Послідовність»: складання історій або подій у правильній послідовності.

3. Особливості організації дидактичних ігор з дітьми з ООП

  • Індивідуальний підхід:
    • Врахування рівня розвитку дитини, її можливостей та інтересів.
    • Надання додаткового часу для виконання завдань.
  • Адаптація матеріалів:
    • Використання піктограм, картинок, жестів для підтримки розуміння.
    • Спрощення інструкцій і поділ завдань на етапи.
  • Поступове ускладнення завдань:
    • Початок із простих завдань із поступовим переходом до складніших.
  • Робота в парах і групах:
    • Формування груп, де дитина з ООП отримує підтримку від однолітків.
    • Вправи на співпрацю, де кожен учасник виконує свою роль.

4. Приклади ігор для різних навчальних предметів

  • Українська мова:
    • «Вибери слово»: учні вибирають картки зі словами, які відповідають темі уроку.
    • «Склади казку»: спільне створення історії з використанням заданих картинок.
  • Математика:
    • «Математичний квест»: розв’язання завдань для переходу до наступного рівня.
    • «Сортування»: класифікація предметів за розміром, кольором, формою.
  • Природознавство:
    • «Знайди тварину»: ігри з картками тварин і їхніх характеристик.
    • «Екологічна мозаїка»: складання тематичних пазлів.
  • Фізична культура:
    • «Смуга перешкод»: виконання рухливих завдань на розвиток координації.
    • «Збери команду»: виконання командних завдань у форматі гри.

5. Результати використання дидактичних ігор

  • Покращення засвоєння навчального матеріалу.
  • Підвищення рівня соціальної активності та взаємодії з однолітками.
  • Формування стійкого інтересу до навчання.
  • Зниження рівня тривожності та стресу під час уроків.

Дидактичні ігри-вправи є ефективним методом навчання дітей з ООП у початковій школі НУШ. Вони сприяють не лише кращому засвоєнню матеріалу, але й розвитку особистісних якостей, соціальних і когнітивних навичок, необхідних для успішної інтеграції дитини в колектив і суспільство. 



Немає коментарів:

Дописати коментар

Атестація — це завжди хвилюючий, але важливий етап у професійному зростанні педагога.  28 березня на базі Кривушівської гімназії я проходила...